© 2019 by Hissing Contemporary Art Magazine

    Intervju med billedkunstner Ellen Lake

    Publisert mars 2019

    Du er en interdisiplinær kunstner, kanskje best kjent for arbeider om arkiv og samlinger. Kunne du fortalt litt om dine nyeste prosjekter?

     I løpet av en tiårs-periode gjorde jeg arbeider rundt eklektiske samlinger. Fra makaroni og ostebokser til brannhydranter, kinesiske take-out menyer til Puwer Puff Girls, et intervju ledet til det neste til jeg ikke lengre kunne henge med i redigeringen av min økende samling. Etter som tiden gikk og utstyr skiftet fra Hi-8-kamera til Flip video og GoPro, samtidig som jeg jobbet, skiftet også arbeidet mitt fra å omhandle samlinger til å utforske den stadig raskere utviklingen av teknologi. Da jeg fant en skattekiste av 16mm Kodachrome-filmer fra 1939-1942 i skapet til min bestemor, som femti år etter fortsatt hadde vibrante og perfekt bevarte farger, begynte jeg å bruke dette som kildemateriale til å gjøre filmcollager hvor jeg mikset det analoge og det digitale for å gjøre kontemplasjoner rundt tid, sted, samt gradvis forelding av maskineri og minne.

    Du hadde nylig et kunstneropphold ved The Rauschenberg Residency. Kunne du fortalt litt om denne opplevelsen og det prosjektet du gjorde der?

    Forrige høst tilbrakte jeg to magiske uker ved The Rauschenberg Residency in Captiva, Florida høyst inspirert av arbeid og arv etter Robert Rauschenberg. Jeg arbeidet i Bay Studio hvor jeg skapte temporære, fotobaserte installasjoner og forelsket meg i keramikk og i å skitne til hendene mine. Jeg var ikke klar over hvor mye tid jeg i min kunstnerpraksis har tilbrakt i redigeringsmodus og foran datamaskinen. Alt i alt, det jeg tok med meg fra oppholdet var et begjær om å ta sjanser, eksperimentere mer på tvers av ulike medier, hente radikal gjestfrihet inn i livet mitt, å samarbeide med kollegaer og arbeide meg frem til fremtidige kunstneropphold.

    Vil du si at det å bruke skissebok er en naturlig del av din arbeidsprosess?

    Jeg bruker skissebok på samme måte som jeg trener - periodevis. Jeg har de beste intensjoner, men ingen fast vane. Jeg planlegger å ta med skissebok, tegne, samle ideer, lime inn bilder, lage lister OG dra på gymmen denne uken.

    Vi forstår det som at Bench Proiect i Nordre Oaklands nabolag har blitt en stor suksess. Kan du si noe om din opplevelse av hvordan lokalsamfunnet har tatt imot prosjektet?

     Jeg elsker benkeprosjektet, det er et prosjekt som fremhever og verdsetter ulike Oakland-kunstnere ved at de får vise sine kunstverk på AC Transit-stoppesteder i Oakland. Jeg startet prosjektet etter å ha sett "Annonser her"-annonser på benker i nabolaget i nordre del av Oakland. Jeg tenkte - Vi kan gjøre det bedre. Jeg tok utgangspunkt i benker uten annonser og oppfordret lokale kunstnere å aktivisere denne delen av det offentlige rom med sitt arbeid. I løpet av fire år har lokalsamfunnet omfavnet prosjektet, og frem til dags dato har vi har vist arbeid av 19 Oakland-kunstnere.

    Hvis du tenker tilbake, kunne du sagt noe om din vei til å bli billedkunstner?

    Min vei til å bli billedkunstner har vært en reise med buktende svinger. Da jeg kunstklassen på ungdomskolen laget gigantiske skulpturer av ispinner i papirmaché, med Andrea Otteson, ville jeg ikke ha gjettet at jeg skulle komme til å bli billedkunstner. Etter å ha studert kinesisk i Nanjing og på universitetet og deretter en periode jobbet for hjemløse og innen psykisk helse, bestemte jeg meg for å returnere til skolebenken for å få en Masters of Fine Arts-grad i en alder av 30 år. Fra der av lot jeg nysgjerrigheten lede veien. For å balansere min praksis som billedkunstner, jobber jeg også som kunstadministrator på et av mine mest favorittsteder i verden - Kala Art Institute, et kunstnerboligprogram som ligger i den tidligere Heinz ketchup-bygningen i West Berkeley, California.

    Ville du sagt at kunstnerne som ga deg inspirasjon som student, er de samme som kunstnerne som gir deg inspirasjon fortsatt?

     Ja, noen av mine favorittkunstnere på høyskole og universitet er fortsatt noen av mine favorittkunstnere i dag, inkludert Alan Rath, Judith Scott, Louise Bourgeois, Eva Hesse, Jessica Stockholder, Christian Marclay, Annette Messager. Jeg bare legger til listen med kunstnere som inspirerer meg, med kunstnere jeg har møtt underveis, inkludert Hung Liu, Gail Wight, Heike Liss, Seth Koen, Laura Splann, Robb Putnam. Jeg legger stadig til listen med nyere utstillinger som jeg har sett, inkludert Alison Saar, Jacob Hashimoto og Sterling Ruby. Listen bare fortsetter og fortsetter.

    Ellen Lake er en interdisiplinær billedkunstner som bor i Oakland, California. Hun har en BA fra Amherst College og en MFA fra Mills College hvor hun fokuserte på film og video, skulptur og installasjon. Hennes arbeid eksperimenterer med teknologi, utforsker arkiv og samlinger, som strekker seg fra offentlige kunstprosjekter til stedsspesifikke installasjoner. Pågående arbeider inkluderer Bench Projects, et offentlig kunstinitiativ som bytter ut reklame med kunst av lokale kunstnere ved AC Transit-busstoppene i Nordre Oakland. Ellen er administrativ leder ved Kala Art Institute, som har et program for kunstneropphold i Berkeley, California. Dette programmet fordrer en frisk tilnærming til kunstnerisk eksperimentering, hvor kunstnere utforsker grensesnittet mellom digital kunst, håndlaget kunst og alt mellom.

    Ellens hjemmeside: http://ellenlake.com/

    Kalas hjemmeside: http://www.kala.org/

    Fotodokumentasjon publisert etter kunstnerens tillatelse. ©️ Ellen Lake.

    Rauschenberg Residency Bay Studio

    Rauschenberg Studio, Photo adhesive temporary, site specific installations

    Ceramics Sculptures made at Rauschenberg Residency

    Bus Benches - Stephanie Dennis

    Bus Benches - Jet Martinez